Färre elsparkcyklar i centrum - dessutom parkerade på rätt platser

I Helsingfors centrum och i den södra stadskärnan genomfördes våren 2023 begränsades parkeringen av elsparkcyklar för allmänt bruk.

Helsingfors stad samlar in åsikter om elsparkcyklar för allmänt bruk och parkeringsreformen våren 2023. Svaren på enkäten används i den fortsatta planeringen. Antalet elsparkcyklar minskade betydligt år 2023. Foto: Helsingfors stad
Publicerad Senast uppdaterad

I stadskärnan minskade antalet elsparkcyklar från föregående års toppnotering på 9 000 till cirka 3 600 fordon per dygn, enligt Helsingfors stad.

Totalt 250 parkeringsplatser inrättades på öppna platser och torg samt längs gator. Ungefär 130 placerades i parkeringsrutor för bilar. Begränsningsområdet täcker stadskärnan söder om Hesperiaesplanaden och Långa bron. I väster avgränsas området av Drumsö bro. Begränsningsområdet för parkering ska enligt planen vara i bruk även 2024.

Antalet elsparkcyklar i hela staden minskade från föregående års toppnotering på 18 000 (2022) till i genomsnitt 12 000 sparkcyklar (2023).

Parkeringsövervakningen tog i bruk en särskild taxa för korta förflyttningar av elsparkcyklar och gjorde under våren och sommaren hundratals korta förflyttningar av felparkerade elsparkcyklar. Priset för en kort förflyttning är 55 € för operatören, och priset för en flytt till ett lager är 60 €.

Enligt de observationer som staden gjorde under sommaren var 94 procent av elsparkcyklarna parkerade på anvisade parkeringsplatser eller i deras omedelbara närhet. Enligt observationer har också olägenheterna till följd av parkering minskat.

Powered by Labrador CMS