SFP i Nyland: Västbanan är ett orimligt projekt – "Om kommunerna godkänner avtalet tar de en medveten och stor risk"
SFP i Nyland anser att Västbanan – spårvägsprojektet som även kallats ”Entimmeståget” – är orimligt.
Enligt partiet finns redan en fungerande järnvägsförbindelse mellan Helsingfors och Åbo, och att satsa på den vore mer förnuftigt.
SFP uppger att kostnadsberäkningen för projektets första fas – 1,32 miljarder euro – innehåller betydande osäkerhetsfaktorer. Kommunerna förbinder sig att finansiera projektet med sammanlagt 400 miljoner euro, och staten bidrar med samma belopp.
Läs också, Statsrådet 31.10.2025:Förhandlingarna om projektet Västbanan slutförda – utkast till avtal för godkännande till kommunernas och statens beslutsorgan – Statsrådet
SFP i Nyland påminner att kommunerna får stå för kostnaderna om – eller snarare när – budgeten överskrids. Enligt Trafikledsverket kan riskerna uppgå till tiotals miljoner, eller till och med 150 miljoner euro.
– Om kommunerna godkänner avtalet tar de en medveten och stor risk, säger Nylands SFP:s ordförande Karin Cederlöf.
– Den offentliga ekonomin och kommunernas ekonomi är i dåligt skick – vi har inte råd med miljardprojekt som ger liten eller ingen nytta. Dessa pengar tas från annat viktigt, såsom daghem och skolor.
Skadligt för miljön
Förutom ekonomiska risker varnar Karin Cederlöf för allvarliga miljökonsekvenser om Västbanan genomförs.
– Projektet orsakar direkt miljöförstörelse. Byggandet skulle innebära att unika naturområden förstörs och hotade arter drabbas, säger Cederlöf.
Dessutom orsakar projektet stora klimatutsläpp, och återbetalningstiden kan vara upp till 140 år, fortsätter hon enligt pressmeddelandet.
Nylands SFP betonar att investeringar bör riktas till befintlig infrastruktur av både ekonomiska och miljömässiga skäl.
– Det är både klokare och betydligt billigare att underhålla och utveckla den nuvarande kustbanan än att starta det riskfyllda Västbanan-projektet. Kustbanan är dessutom livsviktig för västra Nyland.