Björn Månsson: På spåret – javisst! Men spåra inte ur!
Jag har ett diffust minne från barndomen av en bilderbok där det talades om bussiga bilar och billiga bussar – eller var det tvärtom? Hur som helst väljer jag själv nog tåg, metro eller spårvagn om sådana alternativ står till buds. De går ju – ja, som på räls! Stadigt och lugnt.
Nej, jag är ingen motståndare till bilar och allra minst bussar. De behövs icke minst i glesare bebyggda områden, och sådana har vi ju faktiskt till och med i huvudstadsregionen. Ta bara norra Esbo eller östra Vanda, för att inte tala om snart sagt hela Sibbo, Kyrkslätt, Sjundeå och Tusby. Det bara lönar sig inte att bygga dyr räls till varje mjölkbrygga, för att nu ta till en utsliten klyscha.
Bussar och privatbilar behövs ju, om inte för annat så för matartrafiken till tåg och metro! Bussar är mer flexibla än tåg respektive spårvagn. Om deras rutter tillfälligt eller för längre tidsperioder blockeras kan de nästan alltid ta en omväg, medan tåg och spårvagnar ofta blir stående.
Och privatbilar behövs ju för att transportera allt från barn, äldre och rörelsehindrade till varor av alla de slag. Det är galet att ställa olika transportmedel mot varandra. Alla behövs, de kompletterar varandra.
Därför har jag en lite kluven inställning till dagens trend att satsa på spårbunden trafik till snart sagt varje pris.
Helsingfors har åtminstone i nuläget inga planer på att bygga ut metron, trots att ”nätet” ju inte är något nät som i världens metropoler, utan ett rakt streck, numera med delning i båda ändarna. Och trots att det faktiskt finns en delvis färdigt byggd reservation för en metrostation långt under järnvägsstationen i Böle. T.ex. planen på metro till Östersundom har också definitivt övergetts.
Däremot satsar staden och HRT stort på att bygga ut spårvägsnätet, på sikt bl.a. just till Östersundom. Men före det över Kronbroarna, som håller på att byggas över Kronbergsfjärden från Hagnäs till Degerö, och de rutter som planeras via Vik till Malm och som förlängningar av nuvarande skenor norrut. Nya skenor har redan tagits i bruk till Knekten öster om Kronohagen och till Ilmala norr om Böle.
Det största projektet hittills är dock den nya snabbspåran som går längs en ”ringrutt” från Östra centrum genom norra Helsingfors via Alberga till Kägeludden i Esbo. Den har varit en stor framgång.
Frågetecken kan däremot ritas t.ex. vid planerna på en ny rutt längs den smala Topeliusgatan och på att den nya stadsdel som byggs på Ärtholmen för över 7000 invånare och 3 000 arbetsplatser ska vara helt beroende av en spårvagnslinje. Tänk om en vagn spårar ur eller blir stående för en längre tid bakom en felparkerad bil...
På tal om risken för urspårningar överraskade Vanda stad med beskedet att den mångomtalade spårvagnslinjen genom staden inte kommer att byggas ut ända till det mest frekventerade stället i staden, flygplatsen. Termen torso ligger bara alltför nära till hands.
Detta är dock inget emot den helgalna planen på den nya Västbanan för tåg mellan Helsingfors och Åbo, alltså den som först fullständigt vilseledande kallades ”entimmeståget”. Det namnet har man övergett, eftersom den byggde på en ren lögn. Men själva planen kvarstår.
De minuter genrutten över Lojo skulle spara för passagerarna blir svindyra inte bara rent ekonomiskt, utan också ekologiskt. Det tåget har spårat ur redan innan banan börjar byggas.
Hoppet står nu närmast till kommunfullmäktige i Kyrkslätt, som nästa måndag ska rösta om banprojektet. Kommunstyrelsen föreslår med rösterna 8 mot 5 att man säger nej, men i fullmäktige antas styrkeförhållandena mellan anhängare och motståndare vara jämnare. Jag skulle finna det mycket naturligt att just Kyrkslätt, som den enda berörda kommunen med ett klart intresse för att i stället stärka och utveckla den nuvarande kustbanen, säger nej.
Ett nej av Kyrkslätt skulle inte automatiskt fälla hela projektet, men då kommunens andel i bolaget måste fördelas mellan de övriga betyder det en ny behandling i alla kommuner, och därmed ett uppskov.
Helsingfors stad var med i planeringsfasen av Västbanan, men säljer nu helt planenligt sina andelar i bolaget. Den nya bandelen skulle ju dras från Esbo till Salo, inte från Helsingfors, så det är helt logiskt att vi inte behöver smutsa huvudstadens fingrar med det projektet och kasta av våra skattepengar i den sjön.