Joakim Enegren: Amerikanen som tog konferensen med storm
I våras tyckte min chef att jag skulle packa väskan och resa till Verona på konferens. Och kort därefter släpade jag mig mellan föreläsningssalar som tävlade om den klibbigaste värmen.
Konferensen ordnades av Ernape, European Research Network About Parents in Education så visst fanns det skäl för Förbundet Hem och Skola att vara representerat. Problemet var chefens val av representant. Efter ett par timmar hade jag fått nog av begrepp som research abstract, methodology och den strida strömmen av akademiska artigheter (tackandet upphör aldrig).
Efter lunchen hade jag en ny strategi. Jag skulle välja föreläsning på basen av hur mycket luftcirkulation det fanns i salen.
Den strategin förde mig till en av de bästa föreläsningarna jag har lyssnat på.
Så fort Harvardprofessorn Karen L. Mapp hade kommit i gång rätade åhörarna på sig och slutade pilla på sina telefoner. Inte bara var professor Mapp en medryckande talare, det hon pratade om fick omedelbar resonans hos publiken.
Hennes tes är glasklar. Forskningen är obestridlig: I skolor där ledningen målmedvetet bjuder in familjerna till ett partnerskap kring barnens lärande firar man framgångar: eleverna klarar sig bättre, frånvaron minskar och deras ambitionsnivå för framtiden höjs, bland annat.
Ur ett finlandssvenskt perspektiv finns här ändå ett par risker kopplade till professor Mapps tes. Vi har många duktiga Hem och Skola-föreningar, men det är inte de som ska ta initiativet till ett djupare samarbete mellan hemmen och skolan.
Det är skolledningen. Och helst utbildningsanordnaren. Det är från den högsta ledningen beskedet måste komma:
Vi vill uppriktigt engagera er föräldrar och samarbeta med er och vi vet att det kräver att vi visar er respekt och att vi är redo att satsa på att bygga upp en stark och fungerande relation.
Den andra risken är kopplad till tradition. Många föräldraföreningar finner sig i att reduceras till spargris och mockarutsbakare. Professor Mapp har tydliga besked:
Släpp den rollen, allt som en föräldraförening gör ska vara kopplat till barnens skolgång och utveckling. Därför heter också den populära bok som hon är medförfattare till Beyond the Bake Sale.
Vill en kommunledare göra sin matematik kan hen räkna på vad ett sådant samarbete kostar versus dagens läge. Fast helt gratis är det inte. Som Karen Mapp poängterar: på många lärarutbildningar världen över lyser kurserna i föräldraengagemang med sin frånvaro.
Men det är aldrig för sent att lära sig nytt.
Och i Finland, där vi alltför länge har inbillat oss att vi har världens bästa skola, kan vi se föräldraengagemang som ett verktyg för att verkligen nå det målet en dag.
Samtidigt är jag säker att alla inblandade kommer att tycka den nya vägen är både meningsfull och rolig. Det allra bästa argumentet för samarbetet hittar vi ändå i titeln på en annan av professor Karen L. Mapps böcker:
Everyone wins!