Minna Lindberg: Digitalisering i lärande kräver strategier och systemiskt ledarskap

Digitala färdigheter är en rättighet – barn i alla åldrar ska få lära sig i trygga miljöer med stöd av pedagoger. Bild: Pixabay
Publicerad Senast uppdaterad

Digitalisering i skola och lärande är en balansgång och en stenig stig med många olika sidospår och riktningar man kan ta i kommunen. I de flesta kommuner finns en strategi för digitalisering inom utbildning och i den bästa av världar är den kopplad till kommunens digitaliseringsstrategi. Men hur nås verksamheten i klassrummet av kommunens strategier?

I en utredning av undervisnings- och kulturministeriet säger 34 av lärarna i grundläggande utbildning att strategin når deras arbete. Det här räcker inte.

Vi sägs leva i en digitaliserings tidsålder, där utvecklingen sker i susande fart. För att ha någon chans att som lärare hänga med, måste digitaliseringen och pedagogiken kopplas ihop genom ledarskap på systemisk nivå. Vad betyder det? Jo, att digitaliseringen är en del av verksamhetskulturen, att läraren har pedagogiska verktyg och kompetens att leda sitt arbete- Dessutom måste digitala materialen och verktygen vara optimala.

Den digitala utvecklingen i klassrummet måste vara kopplad till skolans strategier som i sin tur är länkade till kommunens digitaliseringsstrategier. Och att hela kalaset leds systemiskt.

Jag tror att ledarskapet och personalens digitala färdigheter, kopplade till pedagogiska utvecklingen är avgörande. Om läraren känner sig osäker eller till och med fallit av kälken då det kommit nya instruktioner och verktyg, kring exempelvis AI, så är det svårt att utveckla pedagogiken. Och ledarskapet behöver givetvis se till att alla lärare får möjlighet att utveckla sina digitala färdigheter – på rätt nivå.

På alla arbetsplatser finns det varierande digitala färdigheter och så även i skolan.

Därför räcker det inte med någon fortbildningskurs, utan det behövs mentorskap och kamratstöd i vardagen, lågtröskel workshopar, kartläggningar som styr utvecklingen. Och kompanjonlärarskapet öppnar också dörrar till sådan utveckling.

Det som är helt klart är att vi inte kan utestänga digitaliseringen, på någon nivå av lärandet: barn i alla åldrar har rätt till digitala färdigheter och det bästa är att man får träna det med en pedagog i en bra miljö med verktyg som är trygga. Genom att från tidig ålder lära sig digitala färdigheter skapar vi en tryggare digital framtid för våra barn och unga – de behöver digitala färdigheter och har enligt våra nationella styrdokument rätt till dem.

Genom att med pedagogiken före ta sig an digitaliseringen, får också pedagogen makten över digitala verktygen och den digitala världen – när är det motiverat att lärandet sker i digitala miljön och när är det bäst att man tar pennan eller boken i handen, eller går ut och upplever miljön omkring sig. Jag tycker vi ska i stället för att förbjuda gå med pedaogiken före.

Powered by Labrador CMS